Navigation Menu
Naar de roots van de druivenrank

Kaapstad, Zuid-Afrika

Mar 1, 2016 , Cape town, south africa

Wij hebben onze tweede week in Afrika genoten van de vruchtbaarheid van dit land. Want welk exportproduct komt als eerste bij je op als echte hollander? Juist, wijn. Zuipuhh!

De tuinroute

Maar laten we beginnen bij het begin. Na Addo Elephant park, waar ik vorige week over schreef zijn wij de tuinroute op gegaan. We merken van onszelf dat onze standaard van wat we mooi vinden aan de natuur een beetje verschoven is. We zijn zo verwend met bossen, groen, natuur en spectaculaire uitzichten dat het niet zomaar meer indrukwekkend is.

Natuurgeweld naast je tent

We zijn bij Tsitsikamma gestopt en hebben hier op de duurste camping tot nog toe gestaan. De camping zit aan de rotskust, en je kijkt uit op een met dolfijnen en walvissen bewoond wild kustwater wat met veel geweld vlak naast je tent kapot slaat op de rotsen. Prachtig natuurgeweld. Er waren vrij veel toeristen op deze plek. Verder hebben we vanuit hier een mooie hike gedaan naar een hangbrug over een kloof, en wat door de bossen gelopen. Ook hier stikt het weer van de dieren. Namelijk de pinguins, en een soort uit de kluwen gegroeide cavia genaamd “Rock Dassie”.

Verderop langs de tuinroute zijn we nog naar mosselbaai gereden en hebben hier een nacht gestaan, we zijn onderweg langs wat groen, wateren en bergen gereden. Het viel ons een beetje tegen. Ja we hebben zeker mooie dingen gezien, maar het is gewoonweg niet datgene waar wij nog naar opzoek zijn. Het is hier ontzettend groen, en meer dan eens zie je een baai of een grote brug waar je overheen rijdt. De zee vermengd zich hier op een bijzondere manier met de kust.

Dé hotspot van Afrika

Na de tuinroute kwamen we aan op een plek vlak voor kaapstad, genaamd “Stellenbosch”. Deze plek en haar randgemeentes omvatten ruim 400 wijnmakers. Ze worden dan ook dikkwijls bezoch door mensen om even een lekkere wijnproeverij te doen. Wij hebben via een bedrijf iets geboekt waarbij een echte kenner ons naar een paar goede wijnmakers langsbracht in een busje, samen met nog wat andere toeristen. En het was echt boven verwachting! Al die proef locaties zien er uit als super luxe top tenten met grote massief houten meubels en moderne inrichting, je wordt geholpen door uiterst netgeklede mensen, op een manier alsof je in een sterrenrestaurant bent. En dan de wijnen. Oh, oh, oh, glazen van de lekkerste witte wijnen, rode wijnen en rosés met een kaasje, een stukje gedroogd vlees of een chocolaatje wat er goed bij gaat. Dan denk je dat een speciale editie ”grande reserve” uit het perfecte jaar 2011 een dure fles is? Nou mis, 3 euro kost het vaak niet eens! Echt! Een uiterst speciale goede wijn heb je al voor een paar euros. Mede door de wisselkoers en het grote aanbod direct bij de bron.  Jammer dat we maar 4 flessen de grens over krijgen zonder belastingen in Nederland.

Na zuipen komt… vreteeeehhh

Helemaal gepampered door de verwennerijen zijn we de volgende dag doorgegaan naar Kaapstad. Ook echt een mooie stad! Onderweg nog een school dolfijnen en walvissen zien zwemmen en daarna de stad in. Nog meer lekker eten en drinken, want op advies van andere toeristen enkele dagen eerder waren we op een soort foodies markt terecht gekomen. De gekste gerechtjes en allerlei leuke winkeltjes met eten, kunst en onzinnige spulletjes en souvernirtjes.

De tweede dag zijn we in kaapstad naar de welbekende tafelberg geweest, zijn naar de kaap de goede hoop geweest onder kaapstad en zijn door het slechte weer deze dag maar meteen doorgereden naar boven. We merken dat we toch wat krap in onze tijd zitten en besluiten maar om Zuid-Afrika nu te verlaten en richting Namibie te rijden.

Man on mars!

Bij de grens naar Namibie, na een volle dag rijden, stoppen we in Richtersveld. Richtersveld is een park waar je niet zozeer voor het wildlife komt, maar meer voor de adembenemde landschappen als wel de heftige 4×4 tracks. Het park is gigantisch, in de tientallen honderden vierkante kilometers en toen wij aan kwamen aan het einde van de dag waren we alsnog de eerste bezoekers. Uiteindelijk zijn we ook maar 1 andere wagen tegen gekomen in de 2 dagen dat we hier rondreden. Het park ziet er uit als een soort maanlandschap, of eerder mars landschap. Allemaal rode bergen, geen grassprietje uit de grond en gigantische rotsformaties zo ver het oog reikt. We hebben de nacht ergens midden in het park geslapen, honderden kilometers van de bewoonde wereld verwijderd diep in de ondoordringbare ruige bergwoestijn.

Tijd voor iets anders

Na dit avontuur zijn we Namibie ingereden, het pontje over de rivier bij Richtersveld. Eenmaal in Namibie hebben we onze route uitgezet. Verder het land in blijkt dat de wegen echt heel slecht zijn en dat het reizen hier nog wel eens een andere inschatting zou moeten krijgen als eerder verwacht. We hebben niet veel harder dan 80 km/h gereden, hierdoor zagen we al snel in, dat de wensen die wij hadden voor de komende 3 weken onhaalbaar zijn. Omdat zo ook Botswana veel onverharde wegen kent. We genieten zo van alles hier dat we het wel goed willen doen en niet té veel aan ons voorbij laten gaan. Het nieuwe plan is dan ook om Namibie voor nu te laten liggen, en dit land in de toekomst nog een keer te gaan doen. In plaats daarvan pakken we nu Botswana goed, en missen we Victoria Falls hopelijk niet.

We hebben in Namibie alleen nog een bezoek gebracht aan een camping met hot spring en de Fish River Canyon. Deze canyon is de een na grootste canyon ter wereld, en misschien nog wel indrukwekkender als zijn grote broertje omdat hij kronkelt als een slang door een geweldig landschap. Het is bijzonder groots en een onverwachte verassing op ons kleine tocht door Namibie.

Camperen met 500 leeuwen

Via Namibie gaan we al snel weer de grens over naar het Kgalagadi National Park. Dit park ligt tussen Namibie, Botswana en Zuid-Afrika in en wij zullen via dit park naar Botswana gaan. We hebben een plan getrokken voor 4 dagen in dit park. Het park staat bekend om de vele roofdieren zoals leeuwen, leopards en cheetahs die je hier kunt spotten. Wij hebben al mazzel gehad want we hebben de Afrikaanse Wilde kat gespot. Dat schijnt nog moeilijker te zijn dan het spotten van een Cheetah of Luipaard! Tof hoor.

Volgende keer horen jullie alles over wat we in dit park hebben gezien.

Tot volgende keer!

2 Comments

1. Wat een mooie boom prachtig die natuur .En natuurlijk weer een prachtig verhaal😊

2. Hoop wel een lekker flesje te mogen proeven bij jullie thuiskomst.
    Bedankt weer voor dit prachtige verhaal.
    Geniet nog even van jullie reis.💕