Navigation Menu
Afrika, de kers op de taart

Johannesburg, Zuid Afrika

Feb 16, 2016 , Johannesburg, South Africa

Het is weer een tijdje geleden dat we wat geschreven hebben. Ook de laatste week in Sri Lanka zijn we vooral op het strand te vinden geweest, namelijk. Dat betekent heerlijk niksen en luieren in de zon. Maar nu zijn we in Afrika, vol op avontuur! Hoog tijd voor een nieuwe blog dus.

Laatste weekje Sri Lanka

We zijn sinds onze vorige post, na Adam’s Peak, van plan geweest om naar Kalpitija te gaan. Het plan was om daar te gaan kitesurfen. Uiteindelijk is daar niet veel van terecht gekomen, mede omdat het er belachelijk duur was voor de accomodatie en we veel accomodaties niet konden bereiken nog zo kort van tevoren.

In plaats van het kitesurfen dus toch nog maar een paar dagen lekker op het strand zitten, en waar nodig hier en daar een golfje pakken. Enigzins richting de luchthaven zijn we bij het toeristische strandplaatsje Hikkaduwa terecht gekomen. Elke avond feestjes, leuke mensen en lekker eten. Ik ben vooral veel Israeliers tegengekomen en kon het goed met deze mensen vinden. Omdat er zoveel Israeliers waren, waren er ook veel tentjes waar je eten kon krijgen uit deze keuken, heerlijk zeg. Shawarma, Falafel, Shakshuka etc. een stuk beter dan die ellendige rijst en currie uit Sri Lanka die meestal een beetje tegen valt.

Lange reis, maar zeker waard!

Na Hikkaduwa zijn we op de dag van onze vlucht in een keer doorgegaan van ons hotel naar de luchthaven, op onze vlucht gestapt en in 18 uur doorgevlogen naar Johannesburg, Zuid Afrika. Van de voordeur van ons hotel in Lanka tot aan het moment dat we onze camper hadden zat zo een dikke 30 uur, lange reis! En daarna ook niet de eerste beste camping gepakt maar meteen door geknald naar de Drakensberg. Een schitterende bergformatie 5 uur rijden van Johannesburg.

Het is zo gaaf hier. We zijn eigenlijk binnen een dag al verliefd geworden op dit land en wisten meteen dat we hier vaak terug zullen komen, dit is onze absolute favoriet! Net als vele andere toeristen die blijven terugkomen naar Afrika. Het mooie van dit land is dat je overal natuur om je heen hebt en overal is leven. Zoveel vogels en dieren, zoveel te zien en te ontdekken. In alle andere landen waar we zijn geweest zijn er vaste routes en vaste plaatsen waar je als toerist heen gaat. In Afrika is dat niet zo, er is overal iets te doen en je raakt nooit uitgekeken. En met deze wisselkoers is het ook goed betaalbaar hier!

Een verrassend goed begin

Het eerste wat we deden nadat we in de buurt van Drakensberg waren was een supermarkt opzoeken. Na onze boodschap kwamen we op de parkeerplaats toeristen tegen die ons een camping aanbevolen. Meteen bingo, want die camping was echt tof! We reden door een weiland richting de campingplaats en zagen al wat Springbokken en andere hert-achtigen wegspringen met sierlijke bewegingen, wij stonden zelf ook te stuiteren in onze jeep! Daarna aangekomen, een uitzicht op een prachtig landschap en aan de andere kant de bergen, met een wolkenveld waar prachtige kleuren zich mengden tijdens de zonsondergang. (Zie foto’s onderaan)

Van ons brood beroofd!

De volgende dag zijn we een uur rijden verderop in het Royal Natal National Park verbleven. We hebben gelunched op onze camping, en wat we niet wisten is dat dit niet zonder gevaar is. We zijn beroofd! We zagen iemand lopen bij het hek, en Susanne vond het al verdacht. Enfin, wij focussen verder op ons broodje en opeens geeft Susanne een gil en rent ze weg. Ik draai me om en komt er opeens iets aangerend, het springt op tafel en jat zo onze zak brood. Een baviaan dus! Wow. Voortaan geen eten op tafel laten staan als we in een nationaal park zijn. Check.

Overal hier is leven

We hebben dezelfde avond ervoeren hoe het ook leuk kan zijn met dieren om je heen. Een hele school pauwen stonden om onze tafel terwijl we zaten te barbequen. En de volgende ochtend stond er een afrikaans hert (Gudu) in de bosjes naast onze camper.

Het echte werk, op safari!

Na twee dagen bewonderen, wennen, wandelen en tot rust komen in het Drakensberg gebied zijn we vervolgens doorgereden naar onze eerste safari bestemming! Mountain Zebra National Park. Dit park heeft dus echt grote zoogdieren, waaronder Zebra’s, Gudu’s, Bokken, Wildebeesten, Elanden, Buffels en Cheetah’s. We hebben van alles ook daadwerkelijk gezien, maar Cheetahs lukt bijna nooit. Ook zijn er in het park een paar heftige offroad trails die alleen bereden mogen worden met 4 wielaandrijving. Haha, wat een feest: Susanne gillen in de auto joh! Gas aaaaaan!

Goede uitrusting

Onze auto is wel helemaal de blits, ik kan niet eens de blog schrijven want ik word zelfs nu al weer onderbroken door mensen die vragen hebben over het voertuig. Vier-wielaandrijving, 160 liter tank (meer dan 1000 KM rijden zonder bijtanken), warm water douche op gas, en een compressor om onderweg de banden op te pompen. Etc. etc. Dus wij kunnen diep, héél diep de savannah in zonder ons zorgen te maken.

Nadat we mountain zebra een dagje hebben getrotseerd, en midden in het park op de camping hebben gestaan met alle geluiden erbij die je snachts hoort, zijn we de volgende dag doorgegaan naar een groter park. Addo elephant national park. Een park met heel veel olifanten er in én leeuwen.

Op leeuwenjacht

Wij hebben onze zinnen gezet op het spotten van een leeuw, wat nog best lastig is. Alle roofdieren komen alleen snachts naarbuiten. Je mag pas vanaf half zes sochtend’s het park in. Dus wij stonden ook in Addo park op de camping en zijn als een van de eerste de volgende ochtend het park in gereden. Meteen op de plek af waar een gids ons had aanbevolen te gaan zoeken, en ja hoor! Bingo! Daar lag een leeuw op de weg. Echt zo spannend, ik voelde een knal adrenaline door me bloed stromen. Heel rustig er op afrijden en toen de auto stilgezet. Al grommend en brullend liep hij zo langs onze auto voorbij. Zo imposant en weinig onder de indruk van de auto’s, echt de koning van Afrika! Alle andere dieren rennen altijd weg van de auto’s.

Vroeg uit de veren, dat loont!

Na wat verder rijden zagen we hoe het zich loont om zo vroeg door het park te rijden. Alle dieren zijn nog bij elkaar en niet weggejaagd door de auto’s, en alle roofdieren zijn nog wakker. Opeens overal jakhalzen, een leeuw en schijnbaar zijn er ook hyena’s door anderen gezien. Wij hebben nog een rooikat voorbij zien speuren die we net niet op de foto kregen! De kans op het spotten van Cheetah’s, wat evengoed erg lastig is, is ook groter sochtend’s. Voortaan maar vroeg op dus!

Wij hebben zo een zin in de komende maand hier, we komen niet meer toe aan onze rust, aan ons boek en de blog schrijven moet ook even wat tijd krijgen want eigenlijk willen we geen seconde missen van onze tijd hier.

Dus, hopelijk tot volgende week! 😉

3 Comments

1. Echt super mooie avonturen hoor Schatjes!!! Heel leuk om te lezen weer 🙂

2. Wat geweldig weer ,en wat een gek idee dat jullie die dieren in het echt hebben gezien.
    Normaal zie je datin een blaadje of op t.v .in een woord prachtig zo mooi .en wat leuk dat dit voelt als de kers op de taart wie wil dat nou niet .en die camper zo gaaf .wat zullen jullie genieten .nou blijf dat nog maar lekker doen .geniet lieve moppies diiiiiikkkkkkeeeee kus van ons